فراری اف۳۵۵ (Ferrari F۳۵۵) خودرویی است که در سالهای ۱۹۹۴–۱۹۹۹تولید شدهاست. این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور وسط عقب-محور عقب بوده است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۶ دنده به صورت دستی است.فراری اف ۳۵۵ در بین سالهای 1994 تا 1999 با تولید 11273 دستگاه جزو زیباترین خودروهای جهان به شمار می رود.
فراری اف 355 توسط پینین فارینا طراحی شده است.پینین فارینا یک شرکت طراحی خودرو و بدنهسازی ایتالیایی است که در شهر کامبیانو قرار دارد. این شرکت توسط باتیستا فارینا (که خود طراح خودرو بود) در سال ۱۹۳۰ با هدف طراحی و ساخت خودرو و با نام سوسیتا انونیما کاروزریا پینین فارینا کار خود را آغاز نمود. این شرکت کاملکننده ردهبالاترین خودروسازها مانند فراری، مازراتی، رولز-رویس موتور کارز، کادیلاک، جگوار، ولوو، آلفا رومئو و لانچیا است.
این شرکت همچنین طراحی تراموای در فرانسه، قطار تندرو در هلند و اتوبوس برقی در ایالات متحده را نیز انجام میدهد. از دهه ۱۹۸۰، پینین فارینا فعالیتهایی در زمینهٔ طراحی صنعتی و طراحی داخلی دارد. پینین فارینا تا زمان مرگ پسر بزرگ باتیستا، آندره فارینا در سال ۲۰۰۸، توسط او اداره میشد؛ پس از مرگ آندره، برادر کوچکترش پائولا پینین فارینا بهعنوان جانشین انتخاب شد.
فراری اف 355 در کلاس خودروی اسپورت (S) با وزن 1350 کیلوگرم یکی از زیباترین خودروهای اسپرت دهه 90 میلادی است. یعنی دورانی که شاهد انقلابی در طراحی صنعتی و ارائه بخشی از ماندگارترین محصولات صنعت خودرو بودیم.
گونهای تغییر شکل یافته از فراری ۳۴۸ که در سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ در کلاس برلینتا، تارگا تاپ و اسپایدر به تولید رسید و در هزاره نو با مدل ۳۶۰ جایگزین شد. اف ۳۵۵ را میبایست یکی از نخستین ابرخودروهایی دانست که علاوه بر توانایی دستیابی به سرعتهای بالا، کاربردهای دیگری همانند رانندگی با سرعت پایین در ترافیکهای شهری را هم دارا بود.
پیشرانه وی۸ این خودرو اسپرت زیبا ۳۸۰ اسببخار قدرت را در دور موتور ۸۲۵۰ و ۳۶۳ نیوتنمتر گشتاور را در دور ۶۰۰۰ روانه اجزای حرکتی آن میکرد و از دیگر مشخصات فنی آن میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
۱۰۹ اسببخار به ازاء هر لیتر
زمان دستیابی از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۴.۷ ثانیه، ۱۶۰ کیلومتربرساعت ۱۰.۸ ثانیه، یکچهارم مایل ۱۲.۹ ثانیه و ۱۰۰۰ متر ۱۳.۷ ثانیه
بیشینه سرعت: ۲۹۵ کیلومتربرساعت
این ابر خودرو میانه بازار و زیبا طرفداران بسیاری در سراسر دنیا داشت و در کلاسها و ادیشنهای مختلفی چون برلینتا، جیتیاس، چلنج (مدلی جهت شرکت در مسابقات اختصاصی فراری)، اسپایدر و سری فیورانو عرضه شد.
از فراری اف۳۵۵ خوشتان آمد؟ به نظرتان خیلی زیباست؟ خصوصا مدل برلینتای زرد رنگش، نه؟ ولی متاسفیم چراکه یک نقطه تاریک در کارنامه اف ۳۵۵ همه افتخارات و جذابیتهایش را زیر سئوال میبرد.
در نوامبر ۲۰۰۹ فراری ناچار به فراخوان ۲۴۰۰ دستگاه از مدل اف۳۵۵ و ۳۵۵ اف۱ در ایالات متحده آمریکا شد. حادثهای ناگوار برای کمپانی فراری. میپرسید چرا؟ علتش یک مورد کاملا غیرقابل انتظار از فراری بود. شُل شدن پیچ بست لولههای سوخترسان و تجمیع سوخت در انجین خودرو، نقصی که صدایش ۱۰ سال پس از پایان تولید فراری اف۳۵۵ و با شکایت رانندهای که این حریق وحشتآور سبب آسیبدیدگی او شدهبود، برای همگان و حتی خود کمپانی آشکار شد. این یک اتفاق ناگوار برای هر کمپانی خودروساز است، اما زمانیکه چنین اتفاقی برای فراری، یکی از اسطورههای این صنعت پرافتوخیز بیفتد، عمق فاجعه بسیار افزایش خواهد یافت.