10 : بی ام دبلیو E30(Z) Z1 :
در سال ۱۹۸۶ اولین تصاویر نمونه پروتوتایپ از بی ام و z1 که توسط بخش توسعه BMW تکنیک طراحی شده بود، در مطبوعات منتشر شد. یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت از مدل رسمی آن پرده برداری گردید.
قبل از شروع تولید آن ۵۰۰۰ دستگاه از این خودرو پیش فروش شده بود. در سال ۱۹۸۸ مدل آرمانی Z1 در خط تولید قرار گرفت و تا سال ۱۹۹۱ بی ام و توانست ۸۰۰۰ دستگاه از این خودرو را بفروش برساند. در نهایت بدلیل معرفی مرسدس بنز SL و کاهش تقاضا برای Z1 در سال ۹۱ پرونده آن مختومه شد.
بی ام و z1 نه بخاطر طراحی خاص بدنه و نه بخاطر ویژگیهای فنی و قوای محرکه معروف شده بلکه ساختار درهای آن و طریقه بازو بسته شدن بی همتای درهاست که این مدل را جاودانه نموده است.
اولین محصول سری Z بیمر مدل Z1 بود که تنها بین سالهای 1989 و 1991 بر خط تولید گرفت و تیراژ تولید آن تنها محدود به 8000 دستگاه بود.
در اوایل دهه 80 میلادی، Z1 به عنوان اولین رودستر جدید ب ام و در خانواده Z معرفی شد. اما شاید عده کمی بدانند که Z حرف اول کلمه آلمانی زوکونفت به معنی "آینده" است. این محصول از 1989 تا 1991 روی خط تولید ب ام و قرار داشت و در این مدت فقط 8 هزار دستگاه از آن تولید شد که 6443 دستگاه از آن در بازار داخلی آلمان به فروش رسید.
این سری بر پلتفرم سری 3 کد E30 بنا شده و از ایدئولوژی نسبتا پیشرو و پیچیدهای بهره میبرد. بیمر در مدل Z1 برای اولین بار در جهان سیستم درهای کرکرهای استفاده کرد که به جای باز شدن، در ساختار زیر شاسی خودرو فرو رفته و تقریبا غیب میشد.
درها نه مثل خودروهای معمولی به پهلو باز می شوند و نه مثل سوپراسپرتها به بالا و نه مثل مینی ون ها کشویی هستند. درها پایین می روند و در زیر بدنه خودرو پنهان می شوند! البته این طرح فانتزی نه تنها سوار و پیاده شدن را آسان نکرده بلکه بخاطر بالاتر رفتن کلاف درها، سخت تر هم کرده است. طراحی آیرودینامیکی Z1 در زمان خود دقیق و حساب شده بود و قسمت عقب خودرو بگونه ای طراحی شده بود که اغتشاشات هوا را به حداقل برساند.
ابتدا قرار بود این مدل بصورت دو دیفرانسیل ساخته شود اما بعدها BMW از این امر منصرف شد. ساختار بدنه Z1 از سه تا پنج نوع از پانلهای پلاستیکی متنوع ساخته شده است. بدنه و در موتور از جنس GRP یا پلیمر تقویت شده با گرافیت ساخته شده و جالب اینکه می شد ظرف ۴۰ دقیقه اجزای بدنه را کاملا جدا کرده و دوباره نصب نمود.
قوای حرکتی این ماشین از موتور ۲٫۵ لیتری ۱۲ سوپاپه چهار سیلندری تشکیل می شود که قادر به تولید ۱۷۰ اسب بخار در دور ۵۸۰۰ می باشد. گشتاور نیز ۲۲۲ نیوتن متر است. با چنین مشخصاتی نباید انتظار داشته باشید که با خودرویی اسپرت طرفید. نیرو بخش Z1 یک پیشرانه شش سیلندر خطی (I6) 2.5 لیتری به قدرت 168 اسب بخار و 222 نیوتون.متر بود که به گیربکس 5 سرعت دستی گِترَگ هماهنگ شده بود.
این خودرو همچنین به گونهای طراحی شده بود که تمامی پنلهای بدنه آن به سادگی قابل حذف و جایگزینی و رانندگی با آن بدون پنل بدنه کاملا ممکن و قانونی بود. Z1 برای زمان تولید بیش از حد پیچیده و گرانقیمت بود و در نتیجه با تاخیری کوتاه در سال 1995، سری جدید Z3 به عنوان جانشین Z1 معرفی شد. z در نامگذاری این خودرو و خودروهای بعدی بی ام و مخفف Zunkuft به معنای آینده است. مدلهای z3, Z4 و Z8 را می توان فرزندان و نوادگان Z1 دانست.