هوش مصنوعی، سلاح هستهای حوزه نرمافزار است : هوش مصنوعی این روزها هیچ حدومرزی را پیش روی خود نمیبیند و بهطور فزایندهای، در جای جای زندگی ما انسانها مشاهده میشود. همین مساله، نگرانیهایی را در خصوص تاثیر آن بر اشتغال، صنایع و همچنین تحولات سیاسی همچون انتخابات به وجود آورده است. در همین رابطه، اخیرا کوین باراگونا، بنیانگذار شرکت DeepAI که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد، در مصاحبهای با شبکه WION به موضوعات مرتبط با هوش مصنوعی و آینده جهان با حضور این فناوری پرداخته و آن را سلاح هستهای حوزه نرمافزار دانسته است.
از دید بنیانگذارDeepAI، همان اندازه که خلق تصاویر و ویدئوهایی نزدیک به واقعیت با کمک هوش مصنوعی جالب به نظر میرسد به همین میزان، نگرانی درباره سوءاستفاده از این فناوری برای فریب افکار عمومی یا ارائه اطلاعات غلط نسبت به افراد وجود دارد. باراگونا میگوید: دیپفیک(جعل عمیق) در دنیای سیاست میتواند پیامدهای گستردهای داشته باشد بهطوری که با این فناوری میتوان چهره و هویت رهبران سیاسی جهان را که خبر جنگ جهانی بعدی را اعلام میکنند، جعل کرد. وی به دیپفیکهایی که پیشتر و بدون مجوز قبلی ساخته شدهاند، اشاره کرد و گفت که این موارد باید به عنوان مصادیق محتوای غیرقانونی اعلام شوند. هیچکس نباید بتواند چهره و صدای شما را بدزدد.
مدیرعامل DeepAI در ادامه به مثال دیگری از یک تصویر جعلی از بمباران پنتاگون اشاره کرد و گفت که همگان مشاهده کردند که این تصویر چگونه باعث سقوط بازار سهام شد. به اعتقاد باراگونا، از بدیهیترین اشکال این فناوری میتوان به ساخت دیپفیک از رهبران سیاسی و افرادی که بیشتر در انظار عمومی هستند، اشاره کرد. میتوان با هوش مصنوعی، این افراد را به گونهای در حال اظهارنظر به تصویر کشید که در واقعیت، در تضاد با دیدگاههایشان است. این موارد میتواند به سرعت در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی گسترش یاید و شاید هرگز نتوان آنها را اصلاح کرد.
کوین باراگونا، هوش مصنوعی را «سلاح هستهای حوزه نرمافزار» توصیف کرد و افزود: اگر این سلاح به صورت کنترل نشده و بدون نظارت در اختیار برخی افراد قرار گیرد، میتواند آسیبهای جدی و زیادی به دیگران وارد کند.
این کارشناس حوزه فناوری در مورد سهولت استفاده از فناوری هوش مصنوعی گفت: قبل از ظهور هوش مصنوعی، طراحان و گرافیستها میتوانستند با استفاده از فتوشاپ، تصاویر دلخواه را ایجاد کنند، اما با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی مولد با قابلیت تبدیل متن به تصویر، این کار بسیار سریعتر صورت میگیرد و هر کسی میتواند بدون داشتن دانشی از طراحی و گرافیک، چنین کاری را انجام دهد.
وی معتقد است که استفاده از هوش مصنوعی در صنایع حملونقل و آموزش میتواند منجر به بیکاری در مقیاسی وسیع در این دو حوزه شود. باراگونا تاکید کرد: این فناوری به حدی میتواند در این حوزهها نفوذ کند که تمامی رانندگان را از کار بیکار کند. این فعال حوزه تکنولوژی درباره تاثیر هوش مصنوعی در عرضه آموزش نیز گفت: این روزها شاهدیم که پلتفرمهای آموزش و یادگیری آنلاین بهشدت با افت بازدید و استفاده توسط دانشآموزان مواجه شدهاند، چرا که اکنون کاربران میتوانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای دسترسی به آموزشهای تخصصی در مورد موضوعات مختلف استفاده کنند.
مدیرعامل DeepAI تاکید کرد که هوش مصنوعی منجر به ایجاد تغییرات شغلی خواهد شد؛ بهطوری که اگرچه شاید برخیها بیکار شوند، اما مشاغل جدیدی ایجاد خواهند شد که افراد میتوانند با کسب مهارت، در آنها مشغول به کار شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا کارگران میتوانند مهارتهای جدید را بیاموزند، گفت: یکی از این مشاغل، مهندسی پرامپت (Prompt) است که تقریبا یک سال پیش، برای افراد خارج از حوزه هوش مصنوعی، جالب و شاید شناختهشده نبود. اما اکنون ظرفیتهای شغلی بسیاری دارد و میتوان با مهارتآموزی در این حوزه، مشغول به کار شد. وی افزود: انقلاب هوش مصنوعی میتواند شغلهایی ایجاد کند که به افراد دارای مهارتهای کم، این امکان را میدهد تا کارهای بسیار باکیفیتی را ارائه دهند.
کوین باراگونا خواستار وضع مقرراتی در مورد هوش مصنوعی شد و گفت که بخشی از این باید معطوف به ارائه حمایت قانونی و منابع مالی برای اجرای نحوه استفاده از این فناوری جدید باشد. این کارشناس تاکید کرد: ما نیازمند یک پلیس سایبری هستیم که بتواند حملات سایبری و آن دسته از جرایمی را که توسط ابزارهای هوش مصنوعی صورت میگیرد، شناسایی و متوقف کند.
ابزار جدید گوگل برای کمک به پزشکان استفاده از هوش مصنوعی در مراقبتهای بهداشتی :
Google Cloud روز چهارشنبه اعلام کرد که با یک کلینیک برای استفاده از ابزار جستجوی هوش مصنوعی جدیدش به توافق رسیده است. این ابزار جدید به کاربران امکان میدهد تا چتباتهای سفارشیسازی شده ایجاد کنند. در مراقبتهای بهداشتی، این فناوری به کارکنان اجازه میدهد تا دادههایی مانند تاریخچه پزشکی بیمار، سوابق تصویربرداری، ژنومیک یا آزمایشگاهها را سریعتر و با یک پرسش ساده تفسیر کنند. در حالی که هوش مصنوعی مولد تبدیل به داغترین موضوع در فناوری شده است، مراقبتهای بهداشتی چالش مهمی را برای استفاده از هوش مصنوعی ارائه میدهد زیرا نتایج اشتباه در این حوزه میتواند به قیمت گرانی تمام شود.
به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ کسبوکار ابری گوگل (Google Cloud) در حال گسترش استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی جدید در مراقبتهای بهداشتی است. این فناوری هوش مصنوعی به متخصصان پزشکی در کلینیک مایو (Mayo Clinic) با استفاده از انواع ابزارهایی که جدیدترین رباتهای گفتگو را تقویت میکنند، این امکان را میدهد که اطلاعات بیمار را به سرعت بیابند.
جهارشنبه هفته گذشته گوگل اعلام کرد که Mayo Clinic در حال آزمایش سرویس جدیدی به نام Enterprise Search در بستر هوش مصنوعی گوگل است. این ابزار به طور موثر به مشتریان اجازه میدهد تا رباتهای چت خود را با استفاده از فناوری Google ایجاد کنند تا انبوهی از دادههای داخلی متفاوت را جستجو کنند.
استفاده از این ابزار در مراقبتهای بهداشتی، بدان معناست که پرسنل بهداشت میتوانند دادههایی مانند تاریخچه پزشکی بیمار، سوابق تصویربرداری، ژنومیک یا آزمایشگاهها را سریعتر و با یک پرسش ساده تفسیر کنند. حتی اگر اطلاعات در قالبها و مکانهای مختلف ذخیره شده باشد، این کار ممکن است. مایو کلینیک، یکی از برترین سیستمهای بیمارستانی در ایالات متحده با دهها مکان، اولین پذیرنده این فناوری برای گوگل است. این شرکت تلاش میکند تا استفاده از هوش مصنوعی مولد را در سیستم پزشکی تقویت کند.
کلینیک مایو در ماههای آینده موارد استفاده متفاوتی را برای ابزار جستجو آزمایش خواهد کرد. ویش آنانترامان، مدیر ارشد فناوری در کلینیک مایو، گفت: استفاده از این ابزار برای کلینیک جهت کمک به پزشکان در انجام وظایف اداری که اغلب به فرسودگی شغلی میانجامد، «بسیار رضایتبخش» بوده است.
به عنوان مثال، اگر یک پزشک نیاز به دیدن اطلاعات مربوط به گروهی از بیماران زن ۴۵ تا ۵۵ ساله، از جمله ماموگرافی و نمودارهای پزشکی آنها داشته باشد، میتواند به جای جستجوی جداگانه هر عنصر، آن مسئله مورد پرسش را در ابزار جستجو وارد کند. به طور مشابه، اگر یک پزشک بخواهد بداند کدام آزمایشهای بالینی برای یک بیمار موجود است، میتواند آن را نیز جستجو کند. آنانترامان معتقد است این استفاده میتواند «باعث صرفهجویی در زمان شود، از فرسودگی پزشک جلوگیری کند و بار اداری را کاهش دهد».
هوش مصنوعی مولد از اواخر سال ۲۰۲۲، زمانی که OpenAI تحت حمایت مایکروسافت ربات ChatGPT را برای عموم منتشر کرد، داغترین موضوع در فناوری بوده است. گوگل تلاش کرد تا خود را به مایکروسافت برساند و سرویس چت Bard AI خود را در اوایل سال جاری راهاندازی کرد و تلاش کرد تا فناوری زیربنایی را در بیشتر محصولات جاسازی کند. مراقبتهای بهداشتی یک صنعت چالشبرانگیز است، چرا که جای کمتری برای پاسخهای نادرست یا اشتباهات وجود دارد. در این بخش اشتباهات زمانی رخ میدهند که مدلهای هوش مصنوعی به طور کامل و بدون دخالت انسان اطلاعات را تولید میکنند.
آشیما گوپتا، مدیر جهانی استراتژی و راهحلهای مراقبتهای بهداشتی در Google Cloud، معتقد است که گوگل با ابزار جستجوی جدید خود رویکرد «ایمنی بیش از سرعت» را در پیش گرفته است. به همین دلیل این شرکت استفاده آن را محدود کرده است تا با استفاده اولیه کلینیک مایو، به جای استفاده از این ابزار هوش مصنوعی در سطح گسترده، جنبههای مختلف آن سنجیده شود. گوپتا گفت: «ما میخواهیم در نحوه استفاده از چنین ابزار هوش مصنوعی قدرتمندی در یک فضای حساس مانند مراقبتهای بهداشتی، مسئولیتپذیرانه و دقیق باشیم».
گوگل اعلام کرد که رویکردش حریم خصوصی و کنترل دادههای مشتریان خود را حفظ میکند و اضافه کرد که این سرویس جدید با قانون حملپذیری و مسئولیتپذیری بیمه سلامت (HIPAA) مطابقت دارد. «ما حریم خصوصی دادههای بیمار را بسیار بسیار جدی میگیریم و نیازهای بیماران برای ما در اولویت است».
Google Cloud و Mayo Clinic در سال ۲۰۱۹ قرارداد یک همکاری ۱۰ ساله را امضا کردند. در آن زمان کلینیک مایو Google Cloud را به عنوان «سنگ بنای تحول دیجیتال خود» برگزید. این همکاری که روز چهارشنبه اعلام شد، اولین گام در یک توافق گسترده بین این دو شرکت برای همکاری با یکدیگر بر روی برنامههای کاربردی هوش مصنوعی در مراقبتهای بهداشتی است.
کدهای QR به کمک هوش مصنوعی تبدیل به تابلوهای چشمنواز میشوند! :
کدهای QR، مخفف کدهای پاسخ سریع Quick Response codes، بارکدهای دو بعدی هستند که می توانند با استفاده از گوشی هوشمند یا اسکنرهای QR اسکن شوند. آنها برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ توسط یک شرکت ژاپنی به نام Denso Wave توسعه یافتند و از آن زمان به بعد محبوبیت گستردهای پیدا کردند.
کدهای QR میتوانند انواع مختلفی از اطلاعات مانند متن، آدرس اینترنتی، اطلاعات تماس یا حتی محتوای چند رسانه ای را ذخیره کنند. هنگامی که این کدها اسکن میشودن، اپلیکیشن خواننده کد QR اطلاعات را رمزگشایی می کند و عمل مربوطه را انجام میدهد. به عنوان مثال، اسکن یک کد QR حاوی URL، وب سایت را در مرورگر گوشی هوشمند باز می کند.
از مزایای کلیدی کدهای QR می توان به تطبیقپذیری، سهولت استفاده و خوانایی سریع آنها اشاره کرد. آنها را میتوان بر روی سطوح مختلف مانند کاغذ، بستهبندی، پوستر چاپ کرد و یا حتی روی صفحه های دیجیتال نمایش داد. کدهای QR به طور گسترده برای اهداف بازاریابی، فروش بلیت، سیستمهای پرداخت، مدیریت موجودی و غیره استفاده می شوند.
برای اسکن یک کد QR، معمولاً به یک گوشی هوشمند یا تبلت با دوربین داخلی نیاز دارید. اکثر تلفنهای هوشمند مدرن دارای ویژگی اسکن کد QR پیشفرض در برنامه های دوربین خود هستند که نیاز به برنامه خوان کد QR جداگانه را از بین میبرد. با باز کردن برنامه دوربین و گرفتن آن به سمت کد QR، دستگاه کد را شناسایی کرده و اطلاعات یا عملکرد مربوطه را نمایش میدهد.
از طرف دیگر، ایجاد کدهای QR به ابزار تولید کننده کد QR نیاز دارد. بسیاری از وب سایتها و برنامه های نرم افزاری خدمات تولید کد QR را ارائه میدهند که میتوانید اطلاعات مورد نظر را وارد کرده و یک کد QR در قالب های مختلف (مانند PNG، SVG یا EPS) برای دانلود تحویل بگیرید. این ابزارها گزینههای سفارشیسازی مانند افزودن رنگها، آرمها یا تنظیم اندازه و سطح تصحیح خطای کد QR نیز دارند.
به طور کلی، کدهای QR به بخشی جدایی ناپذیر از دنیای ما تبدیل شدهاند. البته هنوز در ایران چنان که باید و شاید از آنها استفاده نمیشود. مثلا علیرغم گرانی کتاب، ناشرها صفحات عکس و نمایه را با استفاده از این کدها در کتاب درج نمیکنند و به این ترتیب قیمت کتاب را پایین نمیآورند.
در ضمن در صورت درج آنها روی بسته محصولات مشتریها میتوانند به سرعت نظر خود را در مورد کیفیت یک جنس از دستمال کافذی گرفته تا خوراکیها یا یک مقاله چاپ شده در یک نشریه کاغذی ابراز کنند.
اما شاید یک مشکل کد QR ظاهر آن باشد. خوشبختانه با هوش مصنوعی میتواند تابلوهایی خلق کرد که نسبتا زیبا باشند و در عین حال کد QR داشته باشند.
این طوری شاید آویختن یک کد کد QR در یک مکان عمومی چشمنوازتر باشد و تازه توجه بیشتری را هم به خود جلب کند. به نمونههایی از این کدهای نسل جدید توجه کنید.