دانشمند متا: هوش مصنوعی مشاغل را برای همیشه از بین نمیبرد :«یان لیکان»، این ادعا که برخی از کارشناسان از هوش مصنوعی بهعنوان «تهدیدی برای بشریت» یاد کردهاند را «بهطرز احمقانهای مسخره» میداند.
در حالی که بسیاری از کارمندان و شرکتها نگران جایگزینی توسط هوش مصنوعی هستند، یکی از سه «پدرخوانده هوش مصنوعی» در جهان، گفته است که این فناوری دنیا را تسخیر نخواهد کرد و کسبوکارها را برای همیشه از بین نخواهد برد.
از نظر پروفسور «یان لیکان»، این ادعا که برخی از کارشناسان از هوش مصنوعی بهعنوان «تهدیدی برای بشریت» یاد کردهاند «بهطرز احمقانهای مسخره» است. او عقیده دارد که رایانهها از انسانها باهوشتر خواهند شد، اما هنوز سالها با این موضوع فاصله داریم و هر زمان که متوجه شدیم توسعه آنها امن نیست، میتوان از ساختشان صرفنظر کرد.
لیکان میگوید:
«پیشرفتهای تدریجی وجود خواهد داشت، شاید حتی هوش مصنوعی با قدرت مغز یک موش داشته باشید. اما این قرار نیست دنیا را به کنترل خود دربیاورد و در یک مرکز داده با سوئیچ خاموش شدن اجرا میشود. اگر متوجه شدید که امن نیست، میتوانید آن را نسازید.»
در سال 2018، پروفسور لیکان همراه با «جفری هینتون» و «یوشوا بنجیو» بهخاطر پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی، برنده «جایزه تورینگ» شدند و از آن زمان، هر سه با عنوان «پدرخوانده هوش مصنوعی» شناخته میشوند. او اکنون در شرکت متا، بهعنوان دانشمند ارشد هوش مصنوعی مشغول به کار است.
در چند وقت گذشته استدلال شده که هوش مصنوعی پتانسیل جایگزینی بسیاری از مشاغل را دارد و به همین دلیل برخی شرکتها استخدام کارمندان جدید را متوقف کردهاند.
پروفسور لیکان در این رابطه به بیبیسی گفت که «این باعث نمیشود بسیاری از افراد برای همیشه بیکار شوند». اما به عقیده او شرایط کار تغییر خواهد کرد، زیرا نمیدانیم برجستهترین مشاغل 20 سال آینده چه خواهند بود. او با تشبیه رایانههای هوشمند به اینترنت یا چاپخانه، گفت که آنها «رنسانس جدیدی برای بشریت» ایجاد میکنند.
امتحان لباس مجازی توسط هوش مصنوعی جدید گوگل : گوگل اشتیاق زیادی برای توسعه مدل های هوش مصنوعی دارد. مدل جدید این شرکت می تواند به خریداران لباس کمک کند تا از طریق آن لباس ها را روی مدل های واقعی امتحان کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کاربران با استفاده از هوش مصنوعی گوگل قادر به امتحان لباس های مدنظر خود هستند. برای این کار ابتدا باید تصویر لباس مدنظر به این هوش مصنوعی داده شود. سپس این مدل می تواند تمامی حالت های این لباس از تاشدن، نحوه پوشیدن و حتی چروک های آن را به صورت آزمایشی روی مدل های واقعی نشان دهد.
گوگل این مدل را با استفاده از یک مدل انتشاری جدید داخلی توسعه داده است. Stable diffusions و DALL-E 2 نیز از این مدل های انتشاری پشتیبانی می کنند. در این مدل ها در ابتدا با کاهش نویز تصویر آن را مرحله به مرحله به سمت هدف اصلی می برند. کلیه خریداران از Google Shopping می توانند لباس های زنانه از برخی برندها مانند اچ اند ام و … را پیش از خرید امتحان کنند. به گفته گوگل این ویژگی برای لباس های مردانه در اواخر امسال اضافه خواهد شد.
لیلیان رینکن، مدیر بخش خرید این شرکت در وبلاگ گوگل در این مورد گفته است: در هنگام خرید با امتحان لباس ها در فروشگاه می توانید از مناسب بودن آنها مطمئن شوید. به گفته وی طی یک نظرسنجی که از افراد پس از خرید آنلاین انجام شد نشان می دهد بسیاری از آنها پس از خرید نسبت به آن احساس نارضایتی داشته اند. پیش از این نیز آمازون از فناوری پرو مجازی رونمایی کرده بود. پس از آن والمارت و ادوبی نیز فناوری های مشابه را در خریدهای آنلاین امتحان کردند.
استقبال از هوش مصنوعی کماکان پایین است! :
دیجیاتو نوشت: نظرسنجی شرکت مورگان استنلی نشان میدهد که نرخ پذیرش و استفاده از چتباتهایی مثل ChatGPT هنوز خیلی کم است.
نظرسنجی جدیدی که توسط شرکت مورگان استنلی انجام شده، میگوید علیرغم سروصدای زیادی که پیرامون چتباتهای هوش مصنوعی به پا شده است، نرخ پذیرش و استفاده از این ابزارها ازجمله ChatGPT و بارد بهطرز غافلگیرکنندهای پایین است.
بهگزارش یورونیوز، مطالعهای که اخیراً توسط مورگان استنلی صورت گرفته است، نشان میدهد که افراد کمی واقعاً از چتباتهای هوش مصنوعی استفاده میکنند. این نظرسنجی در ماه آوریل 2023 انجام گرفته و 2000 نفر در آن شرکت کردهاند. این مطالعه بر ارزیابی میزان تمایل افراد در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تمرکز داشته است.
در پایان مشخص شد که تنها 19 درصد از شرکتکنندگان از ChatGPT و صرفاً 9 درصد از افراد از بارد گوگل استفاده کرده بودند. افزونبراین، اکثر افرادی که در حال حاضر از این چتباتها استفاده نمیکنند، اعلام کردند که قصد ندارند در 6 ماه آینده هم از این ابزارها بهره بگیرند.
این یافتهها با توجه به رشد تعداد کاربران ChatGPT بسیار غافلگیرکننده است. بااینحال، شرکتکنندگان ChatGPT را به بارد ترجیح میدهند. حدود 4 درصد از افراد میگویند بهصورت روزانه از هوش مصنوعی شرکت OpenAI استفاده میکنند، در حالی که فقط 1 درصد از افراد کاربر روزانه بارد هستند.
تحلیلگران مورگان استنلی باور دارند که آمار پایین استفاده از این چتباتها احتمالاً متأثر از این مسئله است که ابزارهای مذکور هنوز در مراحل آغازین کار خود قرار دارند. از طرف دیگر، بهنظر میرسد که کاربران این چتباتها عمدتاً از این ابزارها برای کسب اطلاعات و یادگیری موضوعات مختلف استفاده میکنند.
اگرچه استفاده از چتباتها برای تحقیق درباره محصولات جدید، مقایسه قیمتها و خرید آنلاین هم رایج است، اما اکثر کاربران همچنان ترجیج میدهند که این کارها را از طریق موتورهای جستجوی سنتی نظیر گوگل انجام دهند و صرفاً سؤالات سادهتر خود را از چتباتهایی مثل ChatGPT و بارد بپرسند. بنابراین احتمالاً مدت بیشتری طول خواهد کشید تا این چتباتها بتوانند جایگزین موتورهای جستجو شوند.