اجرای نخستین مجری هوش مصنوعی در تلویزیون ایران : این مجری با نام شهریار در بخشی از برنامه «اسکرین شات» که شنبه هر هفته ساعت ۱۷:۰۰ زنده از این کانال پخش میشود، تازههای نرم افزار، بازیهای رایانهای، پویانمایی و سایتهای ایرانی را معرفی میکند. به گزارش همشهری آنلاین، برنامه «اسکرین شات» به تهیه کنندگی محمدجواد پاک نفس، تلاش میکند مخاطبان ترک زبان خارج از کشور را با موفقیتهای کشورمان در حوزههای پویانمایی و نرم افزار آشنا کند.
هوش مصنوعی وویسباکس متا یک Dall-E برای تبدیل متن به گفتار است : متا با اشاره به «خطرات احتمالی سوء استفاده» با وجود «موارد استفاده بسیار هیجانانگیزی که برای مدلهای گفتار مولد» وجود دارد اعلام کرد که نه اپ Voicebox و نه کد منبع آن در حال حاضر برای استفاده عموم منتشر نمیشود.
یک گام دیگر به سمت تحقق دنیای سلبریتیهای بدونمرگ برداشته شد: متا از مدل مولد متن به گفتار خود موسوم به Voicebox، که وعده داده است همان کاری را که ChatGPT و Dall-E برای تولید متن و تصویر انجام دادند برای کلام گفتاری انجام دهد، رونمایی کرد.
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، اساساً این ابزار یک تولیدکننده متن به خروجی است، درست مانند GPT یا Dall-E، فقط به جای ایجاد متن یا تصاویر زیبا، کلیپهای صوتی تولید میکند. متا این سیستم را بهعنوان «یک مدل تطبیق جریان غیرخودهمبسته که برای پر کردن گفتار، با توجه به بافت صوتی و متن، آموزش داده شده است» تعریف میکند. وویسباکس با بهرهگیری از بیش از 50000 ساعت صدای فیلتر نشده آموزش دیده است. مشخصاٌ، متا از گفتار و رونویسیهای ضبط شده از مجموعهای از کتابهای صوتی با مالکیت عمومی که به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، لهستانی و پرتغالی نوشته شده بودند، استفاده کرد.
به گفته این پژوهشگران، این مجموعه متنوع از دادهها به این سیستم امکان میدهد فارغ از اینکه زبانهایی که هر یک از طرفها به چه زبانی صحبت میکنند، گفتار محاورهای بیشتری تولید کند. «نتایج ما نشان میدهد که مدلهای تشخیص گفتار آموزشدیده بر روی گفتار مصنوعی تولید شده توسط وویسباکس تقریباً به همان خوبی مدلهای آموزش داده شده با استفاده از گفتار واقعی عمل میکنند». علاوه بر این، این گفتار تولید شده توسط کامپیوتر تنها 1 درصد نرخ خطا داشت، در حالی که در مدلهای TTS موجود این افت به 45 تا 70 درصد میرسد.
این سیستم ابتدا برای پیشبینی بخشهای گفتار بر اساس بخشهای اطراف آنها و همچنین رونوشت متن آموزش داده شد. محققان متا توضیح دادند: «پس از یادگیری پر کردن گفتار از متن، این مدل میتواند آن را در سراسر وظایف تولید گفتار، از جمله تولید بخشهایی در وسط یک ضبط صوتی بدون نیاز به بازسازی کل ورودی، اعمال کند.
گفته میشود که وویسباکس قادر به «تولید بخشهایی در وسط یک ضبط صوتی بدون نیاز به بازسازی کل ورودی» است و همچنین میتواند به طور فعال کار ویرایش کلیپهای صوتی، حذف نویز از گفتار و حتی جایگزینی کلمات اشتباه را انجام دهد.
متا با اشاره به «خطرات احتمالی سوء استفاده» با وجود «موارد استفاده بسیار هیجانانگیزی که برای مدلهای گفتار مولد» وجود دارد اعلام کرد که نه اپ Voicebox و نه کد منبع آن در حال حاضر برای استفاده عموم منتشر نمیشود.
این تیم تحقیقاتی امیدوار است که در آینده این فناوری راه خود را به حوزه پروتز بیماران مبتلا به آسیب تارهای صوتی، NPCهای درونبازی و دستیارهای دیجیتال باز کند.
خودروهای آینده: طراحی جزئی توسط هوش مصنوعی :
خودروهای آینده تویوتا به طور جزئی ممکن است توسط هوش مصنوعی طراحی شوند.
هوش مصنوعی احتمالاً تا کنون پرطرفدارترین اصطلاح در سال 2023 است؛ بسیاری از صنایع در حال شروع به کاوش در امکانات جدید حل مسائل به وسیله فناوری یادگیری ماشین هستند. صنعت خودرو نیز با استفاده از هوش مصنوعی در وظایف مختلف داخل بخش تحقیق و توسعه خود عقب نمانده نیست. حالا تویوتا اعلام میکند که در حال تحقیق در زمینه طراحی خودرو مبتنی بر هوش مصنوعی است، به خاطر تکنیک هوش مصنوعی تولیدی توسعه یافته توسط موسسه تحقیقات تویوتا (TRI).
نگران نباشید – نسل بعدی کامیون Tacoma شما دارای بدنهای کاملاً به وسیله هوش مصنوعی طراحی شده نخواهد بود. به جای آن، تویوتا قصد دارد از این فناوری در مراحل طراحی ابتدایی استفاده کند جایی که نسخههای مختلفی از یک پروژه خاص برای ملاحظات مهندسی لازم است. به طور ساده، اگر شرکت سازنده تصمیم بگیرد یک کوپه بزرگ دو درب جدید بسازد، میتواند از هوش مصنوعی بخواهد تا بر اساس پارامترهای تعیین شده تعدادی طراحی ابتدایی ایجاد کند. مانند نمونهای که در بالای این مقاله مشاهده میکنید – این طرح توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است.
آویناش بالاچاندران، مدیر بخش رانندگی تعاملی انسانی (HID) موسسه تحقیقات تویوتا (TRI) میگوید: “ابزارهای هوش مصنوعی تولیدی به عنوان الهام بخش طراحان استفاده میشوند، اما نمیتوانند با ملاحظات پیچیده مهندسی و ایمنی که در طراحی واقعی خودروها لحاظ میشوند، سر و کار داشته باشند”. “این تکنیک قدرتهای مهندسی سنتی تویوتا را با قابلیتهای برتر هوش مصنوعی تولیدی مدرن ترکیب میکند.”
تکنیک تولیدی جدیدی که توسط موسسه تحقیقات تویوتا (TRI) استفاده میشود، از پارامترهایی مانند ضریب مقاومت هوا و ابعاد شاسی مانند ارتفاع سواری و ابعاد کابین استفاده میکند. این پارامترها از طریق پیشنویس متنی به هوش مصنوعی ارائه میشوند و طراحان همچنین میتوانند از ویژگیهای ظاهری خاصی مانند “باریک و مدرن” استفاده کنند. تمرکز اصلی بر روی جنبه ایرودینامیکی طراحی قرار دارد که بسیار مهم برای کارایی انرژی خودرو است. تویوتا میگوید که فرآیند طراحی اولیه بهبود یافته با استفاده از هوش مصنوعی میتواند به شرکت در توسعه خودروهای الکتریکی به صورت سریعتر و کارآمدتر کمک کند.
تازهترین اخبار نشان میدهد که شرکت ب.ام.و (BMW) نیز درباره طراحی خودروهای تولیدی توسط هوش مصنوعی اقداماتی کرده است. این شرکت همچنان در انجام آزمایشات است، اما میگوید که هوش مصنوعی به زودی میتواند وظایف مختلفی را در زمینه طراحی خودروهای آینده بر عهده بگیرد. باز هم باید بگوییم که در هیچ نقطهای ب.ام.و به هوش مصنوعی اجازه نخواهد داد که به طور کامل فرآیند طراحی را به دست بگیرد.