یوتیوب با هوش مصنوعی دوبله خودکار ویدیوها را ممکن میسازد :
یوتیوب قصد دارد که به کمک هوش مصنوعی، دوبله ویدیوهای شما به زبانهای دیگر را آسانتر کند. این شرکت روز پنجشنبه در VidCon اعلام کرد که که اعضای تیم Aloud را استخدام کرده است. Aloud یک سرویس دوبله برپایه هوش مصنوعی است که محصول پروژه Area 120 گوگل محسوب میشود.
با توجه به وبسایت Aloud، این ابزار ابتدا ویدیوی شما را رونویسی میکند و به شما پیشنویسی میدهد که میتوانید آن را مرور و ویرایش کنید. در مرحله بعد نیز متن را ترجمه و دوبله آن را تولید میکند.
امجد حنیف از یوتیوب در بیانیهای به The Verge توضیح میدهد که یوتیوب در حال آزمایش این ابزار با صدها محتواساز است. حنیف میگوید که Aloud در حال حاضر از چند زبان محدود پشتیبانی میکند، اما در آینده باید منتظر زبانهای بیشتری باشیم. به گفته جسیکا گیبی، Aloud در حال حاضر به زبانهای انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی دوبله میکند.
دسترسی آسانتر به مخاطبان جهانی در یوتیوب
با این حال، حتی با تعداد محدودی از زبانها، Aloud میتواند ابزار مفیدی باشد. زیرا تعداد فزایندهای از تولیدکنندگان محتوا دوبلههای چندزبانه را به ویدیوهای خود اضافه میکنند. بنابراین این قابلیت میتواند به آنها کمک کند تا راحتتر ویدیوهای خود را به دست مخاطبان جهانیشان برسانند.
شما همین حالا هم میتوانید نمونهای از دوبله ماشینی با ابزار یوتیوب را در کانال Amoeba Sisters مشاهده کنید. برای دسترسی به دوبله باید روی دکمه چرخدنده ضربه بزنید و بعد گزینه Audio Track را انتخاب نمایید. سپس میتوانید صدا را بین زبانهای مختلف جابهجا کنید
حنیف میگوید: یوتیوب در تلاش است تا صداهای دوبلهشده را شبیه صدای تولیدکننده محتوای اصلی کند. علاوه بر این، شرکت میگوید که در سال 2024 بهلطف هوش مصنوعی حتی حرکات لب مجری نیز با زبان جدید همگام خواهد شد.
آپدیتهای جدید گوگل مبتنی بر هوش مصنوعی :
گوگل با هدف افزایش اثربخشی کمپینهای تبلیغاتی و همچنین افزایش اعتماد کاربران، آپدیتهای جدیدی انجام داده است.
به گزارش ایسنا به نقل از تحریریه انتشارات تاچارا، گوگل در آپدیتهای جدید خود استفاده بیشتری از هوش مصنوعی کرده است.
* یکی از آپدیتهای جدید گوگل، امکان نمایش «نتایج تعاملی جستجو با کاربران» است؛ به عنوان مثال اگر یک کاربر عبارت «بهترین هتل در کیش» را در گوگل جستجو کند، این موتور جستجوگر علاوه بر نتایج این جستجو، بر اساس سایر نیازهای کاربر، پیشنهادهای دیگری نیز ارائه میدهد. پیشنهادهای جدید گوگل شامل مواردی از جمله «بهترین رستورانهای کیش»، «بهترین اقامتگاههای کیش»، «مراکز خرید کیش» و ... هستند.
انتشارات تاچارا پیش از این با چاپ کتاب «اسرار فتح قله گوگل»، 200 عامل مؤثر در سئو را به زبانی ساده و کاربردی معرفی کرده است. انتشارات تاچارا تا پایان تیرماه به کسانی که این کتاب را مستقیم از ناشر سفارش دهند، یک نسخه کتاب «سررسید محتوا 1402» نیز به صورت رایگان هدیه میدهد. برای سفارش میتوانید با شمارهای که در انتهای این متن نوشته شده، تماس بگیرید.
* گوگل برای افزایش بازدهی تبلیغات بازدیدی در یوتیوب، یک آپدیت جدید در دستور کار قرار داده که امکان ترکیب الگوهای مختلف تبلیغات ویدئویی را ایجاد میکند. در این آپدیت، تبلیغات متناسب با موقعیت و دسترسی کاربران، در بخشهای مختلف یوتیوب نمایش داده میشود. این امکان جدید که به گوگلادز اضافه شده، شانس دیده شدن ویدئوها را تا بیش از 40 درصد افزایش میدهد.
* «کمپینهای تقاضامحور» یکی دیگر از آپدیتهای گوگل در سال 2023 است. گوگل با کمک هوش مصنوعی بر اساس نرخ تبدیل فعالیت کاربران در یوتیوب، دیسکاور و جیمیل کمپینهای تقاضامحور را طراحی میکند. این کمپینها بر اساس تحلیل و ردیابی مداوم رفتار کاربران طراحی میشوند. کاربرانی میتوانند از این آپدیت جدید استفاده کنند که نسخه 4 گوگلآنالیتیک را نصب کردهاند.
* یکی از امکانات جدید گوگل، کمک به کسب و کارها برای جذب مشتریانی است که قصد خرید دارند اما آنها را نمیشناسند. در این آپدیت، کسب و کارها میتوانند صفحه فرود خود را در اختیار گوگل قرار دهند تا تیم پشتیبانی گوگل با استفاده از هوش مصنوعی به آنها در طراحی کمپینهای تبلیغاتی آنلاین کمک کند. تیم پشتیبانی گوگل در فرآیند اجرای کمپینها به کسب و کارها پیام میدهد و با ارائه پیشنهادهای جدید سعی میکند کیفیت و نتیجهدهی کمپینها را افزایش دهد.
* یکی دیگر از آپدیتهای جدید گوگل، تولید محتوای اختصاصی متناسب با کمپینهای تبلیغاتی شرکتها است. در این آپدیت، گوگل بر اساس اهداف کمپین و متناسب با پرتکرارترین جستجوهای کاربران، پیشنهادهایی به تبلیغدهندهها میدهد تا محتوای خود را متناسب با جستجوها بهروز کنند. گوگل با تکیه بر هوش مصنوعی، به تبلیغدهندهها پیشنهادهایی ارائه میدهد که عناوین و بدنه مطالب خود را بر اساس جستجوهای کاربران بهروز کنند.
* با توجه به اهمیتی که استفاده از تصویر در فروش اینترنتی محصولات دارد، گوگل با تکیه بر هوش مصنوعی امکاناتی در اختیار کاربران قرار میدهد تا تصاویر بهتری از محصولات خود منتشر کنند. آمارها نشان میدهند تبلیغات فروشی گوگل که از تصاویر بیشتری استفاده میکنند در مقایسه با تبلیغاتی که صرفاً یک تصویر دارند، 76 درصد بازدید بیشتر و 32 درصد کلیک بیشتر دریافت میکنند. این آپدیت جدید گوگل که به نام «استودیو محصول» معرفی شده، به صاحبان کسب و کارها و فروشگاههای اینترنتی امکان میدهد تا با استفاده از هوش مصنوعی، تصاویر خود را ویرایش کنند. آنها میتوانند پسزمینه تصاویر را حذف کنند و یا تصاویر را بزرگتر و باکیفیتتر کنند. آنها حتی میتوانند اعلام کنند که ترجیح میدهند تصویرشان چگونه به نظر برسد. در نهایت گوگل چهار تصویر به کاربر پیشنهاد میکند تا یکی را انتخاب کرده و منتشر کند.
* گوگل برای افزایش قدرت تصمیمگیری خردهفروشان اینترنتی، دسترسی آنها به اطلاعات کمپینها را افزایش داده است. خردهفروشانی که از امکانات گوگل استفاده میکنند، میتوانند اطلاعات مفیدی از جمله نحوه نمایش محصولات، پرفروشترین محصولات در گوگل، معیارهای قیمتگذاری، شاخصهای رقابتی میان برندها و محصولات را به راحتی مشاهده کنند. این اطلاعات بدون نیاز به انجام تنظیمات دستی در اختیار کاربران قرار داده میشود.
* گوگل با رونمایی از نسخه 4 گوگلآنالیتیکس، یک امکان جدید به نام «مخاطبساز» در اختیار کاربران قرار داده است. این آپدیت جدید به کاربران کمک میکند تا دسترسی بیشتری به مشتریان بالقوه خود داشته باشند. این امکان جدید، اطلاعات کاربرانِ هدف را به صورت یکپارچه به پروفایل گوگلادز شرکتها پیوند میدهد.
* با توجه به اینکه بسیاری از تبلیغدهندهها مایل هستند دسترسی بیشتری به فرآیندها و نتایج کمپینهای خود داشته باشند، گوگل در بهروزرسانیهای جدید خود گزارشهای در اختیار تبلیغدهندهها قرار میدهد. این گزارشها به کاربران کمک میکنند تا بر اساس تغییراتی که در رفتار کاربران و روندهای روز اتفاق میافتد، کمپینهای خود را بازطراحی کنند.
کتاب «اسرار فتح قله گوگل» که توسط تاچارا منتشر شده، تاکنون 17 بار زیر چاپ رفته است. مدیران شرکتها، صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، متخصصان حوزه روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی به وسیله این کتاب با اصول و مفاهیم کلیدی گوگل و سئو آشنا میشوند.
برای سفارش این کتاب میتوانید با شماره 43000498 داخلی 101 تماس بگیرید. به کسانی که تا پایان تیرماه کتاب «اسرار فتح قله گوگل» را سفارش دهند، یک نسخه کتاب «سررسید محتوا 1402» نیز به صورت رایگان هدیه میشود.
فایل خلاصه این کتاب و سایر کتابهای تاچارا، در سایت انتشارات موجود است.
آهنگهای ساخته شده با هوش مصنوعی شانسی برای دریافت گرمی ندارند! :
بر اساس اعلام رسمی مدیرعامل آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط، آهنگهای ساخته شده با هوش مصنوعی نمیتوانند کاندید جایزه گرمی شوند.
«هاروی میسون جونیور»، مدیرعامل آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط در خبری عنوان کرد که آهنگهای ساخته شده با هوش مصنوعی شانسی برای دریافت جایزه گرمی ندارند. جایزه گرمی بزرگترین جایزه فردی در دنیای موسیقی است که یک جایزه زیبا به شکل گرامافون است و به بهترین اثر در ژانرهای گوناگون موسیقی اعطا میشود. حال این مسئولین برگزاری این جایزه اعلام کردهاند که گرمی به هیچیک از موزیکهای ساخته شده با هوش مصنوعی تعلق نمیگیرد
«هاروی میسون جونیور»، مدیرعامل آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط که مسئول برگزاری «جوایز گرمی» است، در مصاحبه جدیدی اعلام کرد که هرچند موسیقیهایی که در آنها بهطور محدود از صداها و سازهای هوش مصنوعی استفاده شده است در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد، اما موسیقیهایی که بهطور کلی توسط هوش مصنوعی ساخته شدهاند، جایی در آن ندارند. میسون در مصاحبه با Grammy.com گفت:
«ما در این مرحله اجازه میدهیم موسیقی و محتوای ساختهشده با هوش مصنوعی ارسال شود، اما جوایز گرمی فقط به انسانهایی تعلق خواهند گرفت که بهطور خلاقانه کارهای خود در دستهبندیهای مختلف را ارسال کردهاند.»
او در ادامه گفت:
«اگر هوش مصنوعی آهنگی خوانده باشد یا ساز نواخته باشد، آن را در نظر خواهیم گرفت. اما در دستهبندیهای مربوط به ترانهسرایی، آهنگها باید بیشتر توسط یک انسان نوشته شده باشد. همین امر در مورد دستههای اجرایی نیز صدق میکند و فقط آهنگی که توسط انسان ساخته شده باشد برای گرمی در نظر گرفته میشود. اگر آهنگسازی یا ساخت موسیقی توسط هوش مصنوعی انجام شده باشد، موضوع متفاوتی خواهد بود، اما جایزه گرمی در این مرحله فقط به سازندگان انسانی تعلق خواهد گرفت.»
با وجود نظرات مدیرعامل جوایز گرمی، آهنگهایی که با کمک هوش مصنوعی ساخته شده بودند و اوایل امسال وایرال شده بودند، در این مراسم حضور نخواهند داشت. بااینحال، در برخی موارد، خوانندگان از نسخه هوش مصنوعی صدای خود در آهنگها استفاده میکنند که حضور آنها در مراسم بهطور دقیق مشخص نیست.
به عنوان مثال، «پل مککارتنی»، خواننده گروه موسیقی بیتلز، اخیراً گفته بود که توانسته آخرین آهنگ خواندهشده توسط «جان لنون» فقید را با هوش مصنوعی تکمیل کند.
اثرات هوش مصنوعی در هنر موسیقی
میسون همچنین در مصاحبه خود به این موضوع اشاره کرد که هوش مصنوعی صنعت موسیقی را متحول خواهد کرد. او گفت:
«هوش مصنوعی بهطور مطلق و بدون ابهام در شکلدادن آینده صنعت ما نقش خواهد داشت. بنابراین ما باید برنامهریزی برای آن را آغاز کنیم و به این موضوع فکر کنیم که این فناوری برای ما چه معنایی خواهد داشت.»
او همچنین گفت که آکادمی ضبط اخیراً نشستی با رهبران صنعت، کارآفرینان فناوری، پلتفرمهای استریم و افرادی از جامعه هنرمندان داشته است تا در مورد آینده هوش مصنوعی صحبت کند.