شرکت اپل (به انگلیسی: Apple Inc.) یک شرکت فناوری آمریکایی چندملیتی است که در زمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی، نرمافزار، سختافزار و ارائه خدمات برخط (آنلاین) فعالیت میکند. این شرکت نخست با نام شرکت رایانهای اپل (.Apple Computer Inc) در شهر کوپرتینو در درهٔ سیلیکون در ایالت کالیفرنیا، واقع در کشور آمریکا تأسیس شد. این شرکت در دههٔ هفتاد میلادی با معرفی ریزرایانههای اپل I، اپل II، اپل III و پس از آن مکینتاش به بازار، به آغاز و گسترش گونهای رایانه شخصی کمک فراوانی نمود. اپل معمولاً به تولید سختافزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سختافزاری این شرکت میتوان آیپد، آیمک، مکبوک، آیپاد، آیفون، اپل واچ و اپل تیوی و ایرپادز را نام برد. همچنین این شرکت در زمینهٔ تولید نرمافزار هم فعالیت دارد.
نرمافزارهای آیتیونز، آیلایف، آیورک و سیستمعامل مورد استفاده در رایانههای این شرکت مکاواس نیز نمونههایی از فعالیت نرمافزاری این شرکت هستند. مدیریت اجرایی این شرکت برعهده استیو جابز بودهاست. وی یک ماه پیش از مرگش از ریاست این شرکت کنارهگیری کرد و به جای آن تیم کوک ریاست این شرکت را بر عهده گرفتهاست. استیو جابز همراه با استیو وازنیک و رونالد وین این شرکت را بنیانگذاری کردند. رونالد وین در کمتر از دو هفته پس از تأسیس شرکت سهام خود را به جابز و وازنیاک واگذار کرد. شرکت اپل در سال ۲۰۱۷ برای دهمین سال متوالی، عنوان تحسین شدهترین شرکت فناوری اطلاعات در جهان را به خود اختصاص داد.
این شرکت از سوی مجله فوربز یکی از مشهورترین مجلههای اقتصادی آمریکا و جهان برای هشتمین سال پیاپی (از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸) به عنوان با ارزشترین برند جهان انتخاب شد. در اوت ۲۰۱۸ ارزش سهام شرکت اپل در بازار از مرز یک تریلیون دلار گذشت. این نخستینباری بود که مجموع ارزش سهام یک شرکت به چنین سطحی میرسید و به این ترتیب اپل به نخستین شرکت در جهان با ارزشی بیش از یک تریلیون دلار تبدیل شد. در اوت ۲۰۲۰ اپل، نخستین شرکت خصوصی شد که ارزش آن به دو تریلیون دلار میرسید، اپل در۳ ژانویه ۲۰۲۲ به اولین شرکت ۳ تریلیونی تبدیل شد.
در سال ۲۰۱۹ حسب اعلام فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ با حدود ۲۳ درصد افزایش سوددهی، میزان سوددهی این شرکت به ۵۹ میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار رسید که پس از شرکت ملی نفت عربستان سعودی با نام سعودی آرامکو در جایگاه دوم سود آورترین شرکت بینالمللی سال ۲۰۱۹ قرار گرفت. بهعلاوه از لحاظ درآمد در رتبه ۱۱ و از نظر مجموع داراییها در رتبه ۸۰ فهرست مذکور قرار گرفت. فیل اسکیلر[الف]، سرپرست بازاریابی اپل و کوین لینچ[ب]، معاون بخش فناوری اپل است
کتاب درون سازمان اپل اثر آدام لشینسکی :
درون سازمان اپل سیستم های مخفی، تاکتیک ها و استراتژی های رهبری ای را برملا می کند که به استیو جابز امکان داد اپل را با ایجاد شبه فرهنگ مناسب برای مجموعه کوچک محصولات بی نظیر خود، به بزرگ ترین شرکت جهان در سال 2011 تبدیل کند. آدام لشینسکی در مورد رهبری و نوآوری به خوانندگان درکی عمیق می دهد و مفاهیم کسب وکار اپل ازجمله DRI (فرد مسئول مستقیم)، دانشگاه اپل و 100 فرد برتر (رویدادی سالانه که در آن 100 تن از کارکنان برتر به انتخاب جابز، محرمانه برای انجام مشاغل دیگر تعیین می شوند) را ارائه می دهد. براساس مصاحبه های متعدد، این کتاب در مورد چگونگی نوآوری اپل، روابط آن با حامیانش و به ویژه انتقال به دوران پس از استیو جابز، اطلاعات جدید و منحصربه فرد ارائه می دهد. به نظر می رسد درون سازمان اپل بررسی عمیق یک شرکت منحصربه فرد است؛ اما آموزه هایش در مورد جابز، رهبری، طراحی محصول و بازاریابی، درس هایی جهانی به شمار می آیند. درون سازمان اپل برای تمام کسانی که امیدوار هستند بخشی از سحر و جادوی اپل را به شرکت، حرفه یا تلاش های خلاقانه خود تزریق کنند، مفید و کاربردی است.
کتاب چهار ( دی. ان. ای پنهان آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل ) اثر اسکات گالووی :
طی بیست سال گذشته، چهار غول تکنولوژی لذت، موفقیت و کشف های بسیار بیشتری را نسبت به هر موجودیت دیگری در تاریخ موجب شده اند. در این راه، اپل، آمازون، فیسبوک و گوگل صدها هزار موقعیت شغلی با درآمد بسیار زیاد خلق کرده اند. این چهار شرکت مسئول ایجاد زنجیره ای از محصولات و خدمات هستند... اسکات گالووی (متولد 3 نوامبر 1964) نظریه پرداز تبلیغات آمریکایی است. وی استاد راهنمای بازاریابی در دانشکده تجارت استرن دانشگاه نیویورک و سخنران عمومی ، نویسنده ، مجری پادکست و کارآفرین است. گالووی در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس تحصیل کرد و در آنجا مدرک کارشناسی اقتصاد را در سال 1987 دریافت کرد و مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشکده بازرگانی UC Berkeley Haas در سال 1992 گرفت.
کتاب تجربه اپل: اسرار ایجاد وفاداری ماندگار در مشتری از کارماین گالو:
کارماین گالو کتاب تجربه اپل: اسرار ایجاد وفاداری ماندگار در مشتری را با بهرهگیری از اصول و قوانینی که در فروشگاههای اپل در حوزه ارتباط با مشتریان رعایت میشود، تحریر کرده است و بر این باور است که این کتاب میتواند برای هر کسب و کاری مفید باشد و الگویی مناسب برای ایجاد سازمانی مشتری مدار باشد. در کتاب تجربه اپل: اسرار ایجاد وفاداری ماندگار در مشتری (The Apple Experience: The Secrets To Bulding Insanely Great Customer Loyalty)، صحبت از ایجاد تجربه عالی برای مشتری میشود و نمونههایی از اقدامات فروشندگان اپل و همچنین سازمانهای دیگر برای ایجاد این تجربه عالی در مشتریان ارائه شده است. تجربه اپل به سه بخش تقسیم شده است. بخش نخست، «الهامبخش مشترى داخلىتان باشید»، بر کارمندان، آموزش و ارتباطات داخلى تمرکز مىکند. بخش دوم، «به مشترى خارجىتان خدماترسانی کنید»، براى متحیر ساختن مشتریانتان در هر گفتوگو، فنونی مشخص را آشکار مىسازد. بخش سوم، «صحنه را مهیا سازید»، محیطى را بررسی میکند که در آن خود، برند و محصولتان را ارائه مىکنید. هر بخش در ارائه یک تجربه اپل اهمیتی یکسان دارد؛ اما بیشتر شاهدان به چیزی توجه میکنند که مىتوانند ببینند یعنی محصولات اپل و طراحى فروشگاهها. تجربه اپل بسیار بیش از این حرفهاست. به گفته ران جانسون، معاون سابق امور خردهفروشى اپل: «اگر محصولات اپل کلید موفقیت فروشگاهها هستند، این حقیقت را چگونه توضیح مىدهید که مردم به فروشگاههاى اپل هجوم مىآورند تا محصولات آن را با قیمت کامل بخرند در حالى که والمارت، بِست باى و تارگت بیشتر آن محصولات را با تخفیف عرضه مىکنند و آمازون هم تمام آنها را میفروشد و مالیات بر فروش هم نمىگیرد! مردم به دلیل داشتن تجربه لذتبخش به فروشگاه اپل مىآیند و مایل هستند براى این کار بهاى زیادى بپردازند.» کارماین گالو (Carmine Gallo) مربی روابط اجتماعی و ارتباطات در چند شرکت از بهترین برندهای دنیاست. گالو هماکنون با بزرگترین رهبران کسب و کار جهان به طور مستقیم فعالیت میکند. او برای به اشتراکگذاری ایدههای نوآورانه خود از روایت داستانهای الهامبخش استفاده میکند. نخستین ویژگی که یک کسب و کار متعالی را از دیگر کسب و کارها جدا میسازد، ایجاد چشمانداز والاتر و ارزشمندتر از مسائل مالی است، توصیفی ساده از آنچه میخواهیم به آن دست یابیم تا قدری زندگی مردم را آسانتر کنیم. کسب و کارهای متعالی نظیر هتلهای فور سیزنز، فِدکس، اپل، ریتس کارلتون، مرسدس بنز و... قدرت یک چشمانداز الهامبخش را درک کردهاند و با تکرار آن در همه جای سازمان خود، تلاش میکنند در کارمندانشان انگیزه لازم را برای رسیدن به آن چشمانداز به وجود بیاورند، کارمندانی که پیشتر براساس فرهنگ سازمانی مطبوع خود گزینش شدند و آماده اوج گرفتن در محیط سازمانی خود هستند. پیش از خدمات رسانی به مشتریان، ابتدا باید نیروهای خود را از جنبههای گوناگون با انگیزه کنیم. میتوانیم با رعایت فنونی ساده، کارمندان را آماده ارائه خدماتی استثنایی به مشتریان کنیم. نکته کلیدی این است که مشترینوازی پس از مهیا شدن کارمندان در سایه رعایت آن فنون، آغاز میشود. اکنون در دهه دوم قرن بیستویکم، زمان گذار از مشتریمداری به مشترینوازی است و باید با مشتری همانند مهمان و حتی عضوی از خانواده رفتار کنیم. رعایت اصول ساده و کمهزینه باعث خواهد شد مشتریان را برای یک عمر در اختیار داشته باشیم و از سودی سرشار بهرهمند شویم. باید از دیدگاه سنتیِ تمرکز صِرف بر کسب سود فاصله بگیریم تا تجاربی جدید برای خود و مشتریانمان خلق کنیم. با کمی تأمل، آغازگر گذار از مشتریمداری به مشترینوازی باشیم.
کتاب راه اپل ۱۲ درس مدیریتی از نوآورترین شرکت دنیا از جفری کروک شنک :
شرکت اپل با فروش بیش از ۱۰ میلیون آیپاد و افزایش ۲۵۰ درصدی ارزش سهم خود آن هم تنها در عرض یک سال و افزایش ۵۳۰ درصدی سود خالصش توانسته با سرعتی باورنکردنی به موفقیتی عظیم دست پیدا کند. اما این راه هرگز هم چنین هموار نبوده و بنیانگذار افسانهای این شرکت یعنی استیو جابز تمامی این مسیر پر فراز و نشیب را طی کرده است. از گذشتههای دور دهه هشتاد میلادی تا به امروز اپل نه تنها دائما خود را از نو ساخته بلکه کل صنعت رایانه را نیز متحول کرده است. چه راز و رمزی در این کار نهفته است؟ راه اپل رمز و اصول مدیریتی را که همیشه اپل را جز پیشروان این صنعت نگاه داشته برای شما هویدا میسازد.