سقوط «امپراطوری و تولد جمهوری» با روشن کردن یکی از پیچیده ترین و معمایی ترین دولتمردان عصر مدرن،خوانشی دقیق از تاریخ مدرن ترکیه ارائه میدهد. ناسیونالیسم ترک و جنبش نوسازی ترک های جوان را به دقت بررسی میکند. هانی شکرو اوغلو رشد فکری و ایدئولوژیک آتاتورک را در هر مرحله از زندگی اش ترسیم می کند و نشان می دهد که چگونه عمیقا تحت تأثیر ایده های جدیدی بود که در قلمرو گسترده عثمانی در جریان بود. او نشان می دهد که چگونه آتاتورک از ترکیبی منحصر به فرد از علم گرایی، ماتریالیسم، داروینیسم اجتماعی، پوزیتیویسم و سایر نظریه ها استفاده کرد تا یک چارچوب اتوپیایی بزرگ را ایجاد کند تا ملت جدید خود را بر اساس آن بسازد.
هر یک از سیزده فصل کتاب "چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت" با زمینه ی مقایسه و استدلال، موضوعات مختلف را بررسی می کنند و پس از توضیح و تعریفی که در فصل نخست درباره ی چیستی توسعه ارائه شده، نوبت به رشد تمدن باستان و همچنین دلایل سقوط آن می رسد. فصل های چهارم و پنجم این اثر به وضعیت فئودالیسم در ایران و دلایل عدم رشد آن پرداخته اند. پس از بررسی رشد در تمدن معاصر غرب، دلایل عدم توسعه ی سرمایه داری در ایران نیز تشریح می شود و سپس به این سوال پاسخ داده می شود که آیا عقب ماندگی جامعه ی ایران، متعاقب ورود اسلام بوده و اصولا چرا اعراب به ایران دست پیدا کردند. یکی دیگر از عوامل مهم در رشد و عقب ماندگی هر سرزمینی، بحث اندیشه است که عوامل رشد و افول آن در ایران بررسی شده و ارتباط رشد علوم و پیشرفت جوامع نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل انتهایی کتاب "چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت" به قلم "کاظم علمداری"، یک دوره بندی از تاریخ اسلام در ایران و جهان صورت می گیرد و کتاب با این مطلب به پایان می رسد.
مولف کتاب (هیجانات چطور ساخته می شوند) بر این باور است که انسان ها با توجه به زمینه های گوناگون فرهنگی، خانوادگی و مذهبی خود احساسات، هیجانات و ادراک مختلفی را تجربه و در ذهن خود تفسیر می کنند. او هم چنین معتقد است که ما اسیر غده ها و حواس پنجگانه ی خود نیستیم و معمولا پدیده ها و روادیدهایی را که در پی پیرامون مان رخ می دهند، بر اساس ذهنیت و دریافت های خود پیش از وقوع، پردازش و پیش بینی می کنیم، بنابراین ما مسئول اندیشه و رفتارهای خود هستیم.
فلدمن بارت در کتاب خود می نویسد: (با توجه به زمینه های فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی مردم برخی کشورها مانند روسیه در ارتباطات اجتماعی خود سرد عملی می کنند و کمتر می خندند در حالی که مردم برخی فرهنگ ها مانند فرهنگی غربی از جمله آمریکا موفقیت های خود را جشن می گیرند و بسیار شاد و رقابتگرند.)
برخی از کتابهایی که اخیرا درباره نقش کارتر درباره انقلاب ایران به رشته تحریر درآمدهاند، به عنوان سلاحی علیه دولتهای دموکراتی که در ایالات متحده روی کار آمدهاند، به کار گرفته شدهاند. با تأکید و بزرگنمایی شکستهای کارتر، قصد این کتابها ارائه «یک جهانبینی لیبرال» است که به صورت سلاحی علیه دموکراتها در خصومت سیاسی واشینگتن عمل میکند. توصیفی که ما را به سوی رویدادهایی که به تبعید شاه رهنمون کرد و بازگشت پیروزمندانه رهبری را رقم زد، پرده از راز سربهمهر یک ناکامی سیاسی برمیدارد، داستان شکست سیاستی که هنوز پژواک آن با دشواریهای سیاسی آمریکا در خاورمیانه عجین شده است. با وجود این، در پرتو اسناد تازه و از طبقهبندی خارج شده، لازم است که بازگویی آن رویدادها به گونهای پرهیجان و جدی بدون آنکه قصد استفاده ابزاری سیاسی از آن را داشته باشیم برای زمان حاضر صورت گیرد. این کتاب کوششی در آن راستاست تا پژوهشی جامع، بیطرفانه و منظم درباره تأثیری ارائه دهد که سیاستهای کارتر در خلال انقلاب ایران در پرتو منابع آرشیوی تازه کشف و رقم زدهاند.
این کتاب به بررسی تاریخ ورود و استعمال مواد مخدر و مُسکرات و محرکهایی مثل چایی و قهوه و توتون و تنباکو در ایران خصوصا از عصر صفویه به بعد میپردازد. نویسنده علاوه بر کاربرد هر یک از این مواد و آداب و رسوم اجتماعی مرتبط با آنها، تاثیر الگوهای متغیر تجارت بین المللی در ارتباط با عُرف رایج در هر زمان را بررسی کرده است. رودلف پی متی، معروف به رودی متی (متولد 1953)، استاد برجسته تاریخ در گروه تاریخ دانشگاه دلاور، جان و دوروتی مونرو، تدریس تاریخ خاورمیانه و متخصص در تاریخ اوایل ایران مدرن است. او دکترای خود را در سال 1991 از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد.متی یکی از اعضای انجمن مطالعه جوامع فارسی زبان است، که او همچنین دو بار در سال های 2003-2005 و 2009-2011 به عنوان رئیس آن فعالیت کرد. وی نویسنده کتابها و مقالات متعددی در مورد ایران صفویه و قاجاریه است.