نظریه های توطئه مختص زمان ما نیستند. انسان در طول تاریخ، همیشه برای پاسخ به خطرات احتمالی در شرایط ترس و ناامنی و به عنوان ابزار کار آمد برای رفع این احساسات آزاردهنده نظریه های توطئه را باور می کند. موضوع اغلب نظریه های توطئه پوپولیسم، تغییر آب و هوا، منازعه گروهی، سلامت همگان، فقر، مهاجرت و بیکاری است. انسان همیشه نسبت به این موارد هوشیار بوده، نه به شکل بیمارگونه، بلکه آن مکانیزم طبیعی ذهن او، و حامل پروسه های روانشناختی است.
میلتن فریدمن (وفات 2006)، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1976 از نظریه پردازان اصلی اقتصاد آزاد است . آنچه او در رّد اقتصاد دولتی و اثبات کارآمدی اقتصاد آزاد، ضرورت خصوصی سازی، و محدود کردن دخالت دولت ها در حوزه اقتصاد بیان کرده مبنای سیاست ساماندهی اقتصادی بسیاری از کشورها قرار گرفته است.
این کتاب را دکتر فریدمن به اتفاق همسر و دستیارش، رز فریدمن، به رشته تحریر کشیده و مهمترین کتاب نظری او محسوب می شود.
نتفلیکس از سال 1997، زمانی که مارک راندولف و رید هستینگز تصمیم گرفتند قبل از اینکه اکثر مردم یک دستگاه پخش DVD داشته باشند، یک فروشگاه آنلاین DVD راه اندازی کنند، مسیر طولانی را طی کرده است. با این حال موفقیت بلندمدت - یا حتی بقای آن هنوز تضمین نشده است. روزنامه نگار، جینا کیتینگ، درام پرشتاب صعود پرتلاطم شرکت به اوج و تلاش آن برای ابداع دو نوع تجارت جدید را بازگو می کند. ابتدا درگیر جنگی طاقت فرسا با غول فیلم فروشی بلاک باستر شد و اجاره فیلم را برای همیشه متحول کرد. سپس وارد یک نبرد حتی بزرگتر برای پخش آنلاین ویدیو در برابر گوگل، هولو، آمازون و شرکت های بزرگ کابلی شد. کیتینگ با تکیه بر مصاحبههای گسترده و سالها پوشش خبری نتفلیکس به عنوان گزارشگر، این داستان را به همان اندازه که مهم است جذاب میکند.
میهن پرستی همیشه بخشی از زندگی انسانها بوده است اما نظریهپردازان در پاسخ به اینکه آیا ناسیونالیسم همان میهن پرستی است یا نه دیدگاه های گوناگونی ابراز کردهاند. ارنست گلنر ناسیونالیسم را گونهای متمایز از میهن پرستی می داند که در جهان مدرن نمایان و فراگیر میشود و در کتاب پیش رو به واکاوی ریشههای تاریخی و اجتماعی آن میپردازد.او زندگی بشری را به سه دوره اقتصادی: پیشا کشاورزی؛ کشاورزی؛ و صنعتی تقسیم و نقش فرهنگ و رابطه آن با دولت را در این سه دوره بررسی میکند. صنعتی شدن و پیدایش جامعه صنعتی از دیدگاه گلنر تحولی اساسی و یگانه در تاریخ بشر بوده است . جامعه ای که بدون رشد پیوسته، فراوانی و مهارتهای نوین نمی تواند ادامه پیدا کند و از این رو نیازمند یک فرهنگ والا و فرهیخته در چارچوب مرزهای ملی و یک سیستم آموزشی است تا دولت از طریق آن در کنار ترویج فرهنگ ملی در راستای ایجاد همگونی فرهنگی و احساس یگانگی اجتماعی بر آموزش و جامعه پذیری افراد جامعه تحت حاکمیت خود نظارت کند، و انسانهایی تراز جامعهی صنعتی یعنی همگون، باسواد و فرهیخته و بی نام و نشان پرورش دهد. پیامد چنین سیاست هایی پدید آمدن ناسیونالیسم است که در آن بر همگونی و هماهنگی فرهنگی واحد ملی و واحد سیاسی تاکید می شود .به سخن ارنست گلنر پیوند دو سویه فرهنگ و دولت مدرن چیزی کاملاً نو است و به طور گریزناپذیری از ضروریات اقتصاد مدرن سرچشمه می گیرد.....
مطالعات ناظر بر مواجهه مدرنیته با فرهنگ و زندگی در ایران، بر تجارب حاصل از این مواجهه در قلمرو سیاسی و حوزه عمومی متمرکز بوده اند. این تجارب بارها، هم از منظر قدرت دولتی و هم از منظر کنش های اجتماعی و مردمی، موضوع نقد و بررسی بوده اند. در نسبت با آن مطالعات، سهم بررسی هایی که به حوزه خصوصی و مشخصا زندگی خانوادگی و فرهنگ مصرفی در ایران پرداخته اند ناچیز است. کتاب حاضر، با مطالعه تغییراتی که در آداب و رسوم و قواعد و قوانین حاکم بر فضای خانگی در ایران در چارچوب مواجهۀ نامبرده، پدید آمدند، در زمره معدود سعی و تلاش هایی به شمار می آید که در سالهای اخیر برای رفع کاستی در این حوزه صورت گرفته اند. تحقیقاتی که در این کتاب منتشر شده اند خود گواهی هستند بر اهمیت موضوعات این حوزه نزد طیف گسترده ای از کنشگران اجتماعی و سیاسی، علمای دینی و متخصصان معماری و فعالان تجاری و بازرگانی.