در این بخش قصد بر این داریم که بهترین کتاب های حوزه کسب و کار و تجارت را به شما معرفی کنیم که می تواند بعد از مطالعه این کتاب ها ، سطح اطلاعات و خلاقیت و سایر بعد های فردی خود را ارتقا داده و تبدیل به فرد موثری برای زندگی شخصی،خانواده،جامعه،سازمان و ....شویم. پس با وفا مدیا همراه باشید.
کتاب ساخت آمریکا اثر سم والتون :
کتاب ساخت آمریکا، اثری نوشته ی سم والتون است که اولین بار در سال 1992 منتشر شد. در این کتاب با یکی از قهرمانان فرهنگ عامه ی آمریکا آشنا می شویم: مردی به نام سم والتون که فروشگاهی کوچک در شهری صنعتی را به «وال مارت»، بزرگترین خرده فروشی جهان، تبدیل کرد. سم، پادشاه بی رقیب فروش کالا در اواخر قرن بیستم، با تواضع و صداقتی مثال زدنی، داستان بلندپروازی ها و موفقیت کم نظیرش را روایت می کند. کتاب ساخت آمریکا با روایت خاطراتی آموزنده و ارزشمند هم از بازارهای محلی و هم بازارهای بزرگتری همچون وال استریت، ماجرای الهامات، احساسات و نگرش مثبت مردی را به مخاطبین عرضه می کند که توانست رویای آمریکایی را به واقعیت زندگی خود تبدیل کند.
کتاب کفش باز اثر فیل نایت :
کتاب کفش باز، اثری نوشته ی فیل نایت است که نخستین بار در سال 2016 وارد بازار نشر شد. فیل نایت، مؤسس و مدیرعامل سابق شرکت Nike در این شرح حال جذاب و صادقانه، داستان پشت پرده ی روزهای ابتدایی این شرکت بزرگ به عنوان کسب و کاری نوپا و تبدیل آن به یکی از بزرگترین، پیشگام ترین و سودآورترین برندهای جهان را روایت می کند. فیل نایت در سال 1962 در زمانی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود، از پدرش پنجاه دلار قرض گرفت و شرکتی را با هدفی مشخص و ساده به وجود آورد: وارد کردن کفش های ورزشی باکیفیت و ارزان از ژاپن. او این کفش ها را در صندوق عقب ماشینش می فروخت و در سال اول توانست هشت هزار دلار درآمد داشته باشد. در عصر کسب و کارهای نوپا، شرکت Nike بهترین نمونه برای الگوبرداری است و برند این شرکت، به نمادی جهانی و جریان ساز در جهان امروز تبدیل شده است. زندگی نایت همیشه در پرده ای از ابهام قرار داشته اما او اکنون، در این شرح حال جذاب، سرگرم کننده و بدون تعارف، داستان شگفت انگیز موفقیت خود را روایت می کند. او در بیست و چهار سالگی تصمیم گرفت که مسیری سخت و ناشناخته را در پیش بگیرد و تجارت خودش را راه بیاندازد؛ تجارتی که جهان ورزش را دگرگون کرد.
کتاب شرکت خلاقیت اثر اد کتمول :
کتاب"شرکت خلاقیت" توسط یکی از موسسین استودیوی انیمیشن پیکسار، استودیویی که برنده جایزه اسکار بوده است و کارهای پر اقبالی چون Coco، Inside out و Toy Story را در کارنامه خود دارد، نوشته شده است. کتابی گیرا و تاثیرگذار که در مورد خلاقیت در کسب و کار و مدیریت و رهبری شرکت ها، راهنمایی ها و استراتژی هایی بسیار کاربردی ارائه میدهد. کتاب"شرکت خلاقیت" برای تمام کسانی است که برای اصالت ارزش قائلند و به دانستن تمام آنچه پشت درهای پیکسار میگذرد، علاقمندند. سفری دقیق و تمام عیار به تمام جلسات بررسی علل موفقیت یا شکست پروژه ها، جایی که برخی از موفق ترین فیلم های تاریخ آنجا ساخته شده اند. این کتاب بطور کلی در مورد خلاقیت است اما همانطور که نویسنده راجع به مضمون کتاب مینویسد، این کتاب در مورد بیان ایده هایی است که بهترین ها را در ما ممکن میسازد. در بیست سال اخیر، پیکسار جهان انیمیشن را تحت سلطه خود درآورده است و کارهای شگفت آوری را ارائه داده است که در باکس آفیس و اسکار، موفقیت های چشمگیری را رقم زده اند. لذت داستان پردازی، خط داستانی مبتکرانه و اصالت عاطفی، همه و همه از خصوصیاتی است که فیلم های پیکسار را به کلاس خلاقیت واقعی بدل کرده است. کتمول در این کتاب به ایدئال ها و تکنیکهایی اشاره میکند که پیکسار را به چنین موقعیت قابل تحسین و سودآوری رسانده است. اد کتمول در جوانی رویایی در سر داشت؛ رویای ساختن اولین فیلم انیمیشن کامپیوتری. او رویایش را دنبال کرد و آن را تا دوره دکتری خود، پرورش داد و کامل کرد. در دوره دکتری دانشگاه یوتا، جایی که بسیاری از پیشگامان علم کامپیوتر، کار خود را از آنجا آغاز کردند، کتمول با جورج لوکاس شریک شد و اولین قدم را برای تاسیس پیکسار در 1986 برداشت. 9 سال بعد، انیمیشن داستان اسباب بازی ها اکران شد و دنیای انیمیشن را برای همیشه تغییر داد. اصلی ترین فاکتور در آن انیمیشن و 13 انیمیشن بعد از آن، فضای منحصر به فردی بود که کتمول و دیگر همکارانش در پیکسار، آن را بر پایه استراتژی های مدیریتی بنا کرده بودند که از روند خلاقانه محافظت و با روند سنتی مخالفت میکنند. استراتژی هایی مانند: یک ایده خوب را به یک تیم متوسط بدهید. خواهید دید که به آن گند میزنند. یک ایده متوسط را به یک تیم خوب بدهید. آنها یا اصلاحش میکنند یا یک ایده بهتر به شما ارائه خواهند داد. وظیفه مدیر این نیست که از ریسک ها جلوگیری کند. وظیفه مدیر این است که فضا را برای ریسک پذیری سایرین امن سازد. هزینه جلوگیری از اشتباهات، گاه از هزینه درست کردن آنها بسیار بیشتر است. ساختار ارتباطی یک شرکت نباید مانند ساختار سازمانی و سلسله مراتبی آن باشد؛ افراد باید با هر کسی که میخواهند، بتوانند صحبت کنند.
کتاب مدیریت با بازده بالا اثر اندرو گروو :
در این کتاب «مدیریت با بازده بالا» ، رئیس و مدیر عامل سابق اینتل دیدگاه خود را در مورد چگونگی ساخت و اداره یک شرکت به اشتراک می گذارد. کتابچه راهنمای عملی برای پیمایش سناریوهای کسب و کار واقعی و یک مانیفست مدیریت قدرتمند با توانایی ایجاد انقلابی در شیوه کار ما. مهارت اساسی ایجاد و حفظ مشاغل جدید - هنر کارآفرین - را می توان در یک کلمه خلاصه کرد: کتاب مدیریت با بازده بالا که از تجربیات " اندرو گروو" در یکی از شرکتهای فناوری پیشرو آمریکا (به عنوان مدیر عامل و کارمند شماره سه در اینتل) را ارائه میدهد. این تجربیات به همان اندازه برای مدیران فروش، حسابداران، مشاوران و معلمان کاربردی است که برای بنیانگذاران استارتآپ. تکنیکهایی را برای ایجاد تیمهای بسیار سازنده پوشش میدهد و روشهای انگیزشی را نشان میدهد که منجر به اوج عملکرد میشود. اندرو گروو در سال 1956 از مجارستان به ایالات متحده مهاجرت کرد. در سال 1979 رئیس اینتل و در سال 1987 مدیر اجرایی آن شد. او در سال 1997 به عنوان مرد سال مجله تایم انتخاب شد.
کتاب استیو جابز اثر والتر ایساکسون :
کتاب استیو جابز بر اساس بیش از چهل مصاحبه در طول دو سال با اعضای خانواده، دوستان، دشمنان، رقیبان، همکاران و خود استیو جابز به وجود آمده است. والتر ایساکسون در این کتاب، داستان زندگی پرفراز و نشیب و پرتنش یکی از خلاق ترین و باهوش ترین کارآفرینان عصر حاضر را به تصویر کشیده است. اگرچه خود جابز در خلق این کتاب همکاری داشته، هیچ دخالتی در متن کتاب از طرف او صورت نگرفته و تمامی مطالب بدون هیچ تغییری در این اثر گنجانده شده اند. او در خلق این کتاب، هیچ مطلبی را خط قرمز خود نمی دانست و اطرافیانش را نیز تشویق می کرد که مطالب را صادقانه بیان کنند. خود او هم البته صحبت های رک و بعضا بی رحمانه ای درباره ی همکاران و رقیبانش داشته است.