خط زمان موفقیت کوکاکولا

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

کوکاکولا نخستین بار در آتلانتا محصول خود را در داروخانه جاکوب به نمایش عموم گذاشت در همین مکان نیز هر لیوان سودا را با قیمت ۵ سنت می فروخت

 

 

● ۱۸۸۶ تا ۱۸۹۲

 کوکاکولا در ایالت متحده بسیار مورد توجه قرار گرفته بود.

کوکاکولا نخستین بار در آتلانتا محصول خود را در داروخانه جاکوب به نمایش عموم گذاشت. در همین مکان نیز هر لیوان سودا را با قیمت ۵ سنت می فروخت.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

▪ آغاز از آتلانتا

سال ۱۸۸۶ میلادی، در اسکله نیویورک کارگران مشغول ساخت مجسمه آزادی بودند. حدود ۱۳۰۰ کیلومتر آن طرف تر نیز نماد بزرگ دیگری از آمریکا در حال ساخت و ظهور بود.

 

خط زمان موفقیت کوکا کولا

 

همچون بسیاری از مردم که تاریخ را عوض کرده اند، «جان پمبرتون» نیز که یک داروساز اهل آتلانتا بود، ایده ای به ذهنش رسید. یک بعدازظهر، او مایع کاراملی رنگ بسیار خو شبویی کشف کرد. این مایع با آب کربنات ترکیب شد و در نهایت به نوشیدنی خوش طعمی تبدیل شد. مردم این نوشیدنی جدید را بسیار دوست داشتند و پمبرتون آن را با قیمت ۵ سنت برای هر لیوان به مشتری ها می فروخت. او و «فرانک رابینسون» این نوشیدنی را کوکاکولا نام گذاری کردند.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

در سال نخست، پمبرتون فقط ۹ لیوان در روز از کوکاکولا می فروخت. اما یکصد سال بعد، این کمپانی بیش از ۱۰ میلیارد گالن از این نوشیدنی را تولید کرد. البته پمبرتون شاهد این موفقیت نبود زیرا در سال ۱۸۸۸ میلادی بدون درک موفقیت بزرگ خود درگذشت.

 

در طول دوره سه ساله میان ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۱ میلادی، تاجر آتلانتایی به نام «آسا گریگز کندلر»، سرپرست و مدیر کمپانی کوکاکولا بود و رونق بسیاری به آن بخشید.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

● ۱۸۹۳ تا ۱۹۰۴

کوکاکولا در ایالت متحده بسیار مورد توجه بود.

کوکاکولا از ستاره هنری - هیلدا کلارک - برای تبلیغات خود استفاده کرد.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

▪ فراتر از آتلانتا

آسا گریگز، که به طور ذاتی دلال وتاجر بود، کوکا کولا را از یک کشف ساده به تجارت درآمدزا تبدیل کرد. او اشتیاق مردم برای تست نوشیدنی را به خوبی درک کرده بود و همه تلاش خود را می کرد تا کوکاکولا را به آنها معرفی کند. او ابتدا با دادن کوپن برای تست کوکاکولا تبلیغاتش را آغاز کرد و سپس، لوگوی این کمپانی را روی انواع وسایل همچون ساعت، تقویم، گلدان، لیوان و ... چاپ می کرد. مردم کوکاکولا را همه جا می دیدند و دوست داشتند ببینند چه هست. در سال ۱۸۹۵ میلادی، کندلر کارخانه نوشابه سازی را در شیکاگو، دالاس و لس آنجلس برپا کرد.

 

Joseph Biedenharn

 

در سال ۱۸۹۴ میلادی، تاجر اهل می‌سی‌ی‌پی به نام «جوزف بیدن هارد» نخستین فردی بود که کوکاکولا را داخل بطری ریخت و ۱۲ عدد از آنها را برای کندلر فرستاد. کندلر اشتیاقی برای این موضوع نشان نداد و غافلاز این بود که آینده این نوشابه به بطری ها و قوطی های رنگی منتهی خواهد شد.

در سال ۱۸۹۹ میلادی، دو وکیل به نام های «بنجامین اف توماس» و «جوزف بی وایتهد» مجوز بطری کردن نوشابه ها را از کندلر گرفتند و آنها را با قیمت یک دلار می فروختند.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

● ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۸

کوکاکولا در ۸ کشور دنیا مورد توجه مشتری ها قرار گرفته بود.

با تقلید کودکانه، کوکاکولا بطری های زیبایی برای نوشابه های خود ساخت.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

▪ حفظ برند

شاید تقلید کار جالبی نباشد اما همه هدف کوکاکولا رسیدن به موفقیت بود. کوکاکولا نوشابه دوست داشتنی و برند بزرگی شده بود. هر دو این مسایل باید حفظ می شدند. به همین دلیل تبلیغات این محصول به این صورت تغییر کرد که: هیچ جایگزینی را قبول نکنید.

همچنین شرکت به تولید بطری های زیبا نیز روی آورد و در آخر نیز شکل شناخته شده بطری ها را ساخت. کمپانی «روت گلاس» از ایالت ایندیانا زیباترین بطری را طراحی کرد. در سال ۱۹۱۶ میلادی، آنها فروش این نوشیدنی داخل بطری را آغاز کردند. بطری اصلی شیشه به گونه ای بود که لوگوی کوکاکولای روی آن در تاریکی نیز به راحتی دیده می شود.

کوکاکولا رشد بسیاری پیدا کرد و به کشورهای دیگر همچون کانادا، پاناما، کوبا، پورتو ریکو، فرانسه و ... را ه پیدا کرد. در سال ۱۹۰۰ میلادی، فقط دو بطری از کوکا بود و در سال ۱۹۲۰ به یک هزار بطری رسید.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

● ۱۹۱۹ تا ۱۹۴۰

کوکاکولا وارد ۵۳ کشور دنیا شد.

کوکاکولا در بسته های شش تایی فروخته می شد. این طراحی باعث شده بود تا خریداران از این نوشابه در هر جایی که دوست دارند، لذت ببرند.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

▪ میراث «وودراف»

شاید هیچ کس به اندازه «روبرت وودراف» شیفته کوکاکولا نشده بود. در سال ۱۹۲۳ میلادی، چهار سال پس از اینکه پدرش – ارنست – کارخانه را از آسا کندلر خریداری کرد، وودراف مدیر کارخانه شد. همان طور که کندلر، کوکاکولا را در کشورهای ایالت متحده به همگان معرفی کرد، وودراف نیز آن را به دیگر کشورهای دنیا معرفی و عرضه کرد. وودراف حدود ۶۰ سال مدیر و سرپرست کارخانجات کوکاکولا بود.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

وودراف در سال ۱۹۲۸ میلادی، کوکاکولا را به بازی های المپیک برد و در بسته های شش تایی به مشتری ها عرضه می شد. همین امر باعث شناخته شدن این نوشابه در سراسر دنیا شد. این فکر وودراف بسیار هوشمندانه بود و کوکاکولا را تا جایی پیش برد که وارد زندگی روزانه مردم شد.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

● ۱۹۴۱ تا ۱۹۵۹

کوکاکولا وارد ۱۲۰ کشور دنیا شد.

در این دوره، اسپرایت تولید و عرضه و واژه مخفف Coke برای کوکاکولا انتخاب شد.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

▪ جنگ و میراث باقی مانده از آن

در سال ۱۹۴۱ میلادی، آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد. هزاران زن و مرد به جبهه های جنگ فرستاده شدند و دولت و کوکاکولا از آنها حمایت می کردند. وودراف اعلام کرده بود هر مردی با یونیفورم نظامی می توان هر بطری کوک را با قیمت ۵ سنت خریداری کند. در سال ۱۹۴۳ میلادی، ژنرال دیوایت دی آیزنهاور ، تلگرامی برای کمپانی کوکاکولا فرستاد و ارسال مصالح برای ۱۰ کارخانه نوشابه سازی را درخواست کرد. در طول جنگ، مردم از طعم و مزه این نوشابه لذت می برند.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

● ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۱

کوکاکولا در ۱۶۳ کشور دنیا فروخته می شد.

در دهه ۷۰ میلادی، کوکاکولا تبلیغات هیجان انگیزی داشت

▪ دنیایی از مشتری ها

پس از ۷۰ سال موفقیت، کوکاکولا تصمیم گرفت تا طعم نوشیدنی های خود را بیشتر کند. فانتا، نخستین بار در دهه ۱۹۴۰ میلادی تولید و در دهه ۱۹۵۰ میلادی معرفی شد. اسپرایت، در سال ۱۹۶۱ میلادی، TAB در سال ۱۹۶۳ و Fresca در سال ۱۹۶۶ میلادی پا به عرصه وجود گذاشتند. در سال ۱۹۶۰ میلادی، کوکاکولا کمپانی Minute Maid را خریداری کرد و خط تولید نوشیدنی های خود را توسعه داد.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

هر سال کوکاکولا مشتری های بیشتری از سراسر دنیا پیدا می کرد و به تدریج وارد کشورهای دورتر همچون پاراگوئه، ماکائو، ترکیه و ... شد.کوکاکولا همیشه تبلیغات هیجان انگیز و جالبی داشت. به طور مثال، دوستانی را نشان می داد که با کوک لحظه های شادی را با هم سپری می کنند. یا مثلا در تبلیغات سال ۱۹۷۱ میلادی، نشان داد گروهی از مردم از سراسر جهان در تپه ای در ایتالیا دور هم جمع شده اند و آهنگی با مضمون: «من دوست دارم برای دنیا Coke بخرم» سر داده اند.

در سال ۱۹۷۸ میلادی، کوکاکولا نخستین شرکت تولید نوشیدنی بود که وارد جمهوری چین شد.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹

کوکاکولا در ۱۶۵ کشور دنیا فروخته می شد.

در سال ۱۹۸۵ میلادی، کوکاکولا نخستین نوشیدنی بود که به فضا راه پیدا کرد.

▪ Coke رژیمی و Coke جدید

در دهه ۱۹۸۰ میلادی، تب لاغر شدن میان مردم زیاد شد و بسیاری از آنها از نوشیدن کوکاکولا دست برداشته بوند. در سال ۱۹۸۱ میلادی، «روبرتو سی گویزیتا» مدیر عامل این کمپانی شد و سیاست های جدیدی وارد این شرکت کرد. از جمله باید به ساخت و توسعه شرکت سرمایه گذاری کوکاکولا، تولید نوشابه های رژیمی و توسعه برند تجاری کوکاکولا اشاره کرد.

همین سیاست باعث شد تا در آن زمان کوکاکولا به عنوان کم کالری ترین نوشیدنی دنیا شناخته شود.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

● ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹

کوکاکولا در این دوره در ۲۰۰ کشور دنیا حضور داشت.

کوکاکولا ارتباط خود با رویدادهای مهم ورزشی همچون فیفا و المپیک را هرگز کم نکرد.

▪ بازار و برندهای جدید

دهه ۱۹۹۰ میلادی زمان رشد و توسعه کمپانی کوکاکولا بود. ارتباط تنگاتنگ این کمپانی با ورزش در حوزه های مختلف در طول ده ها سال گذشته باعث برتری او شده بود. کوکاکولا در جام جهانی فوتبال، المپیک، جام جهانی راگبی و مسابقات جهانی بسکتبال حضور دایمی داشت.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

در سال ۱۹۹۳، آگهی تبلیغاتی مشهور «همیشه کوکاکولا» همه جا دیده می شد و خرس قطبی زیبا و دوست داشتنی کوکاکولا در آن سال متولد شد.

خط تولیدهای جدیدی به این کمپانی اضافه شدند که از میان آنها می توان به نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی میوه ای کودکان و آب های Dasani اشاره کرد. این پیشرفت تا حدی بود که در سال ۱۹۹۷ میلادی، کوکاکولا روزانه یک میلیارد بطری در روز می فروخت.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

● ۲۰۰۰ تا کنون

کوکاکولا در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا حضور دارد.

کوکاکولا همچنان در همه جهان تبلیغات می کند.

▪ کوکاکولا در عصر حاضر

در سال ۱۸۸۶ میلادی، کوکاکولا در یک داروسازی کوچک متولد شد. اکنون پس از دو قرن، همچنان بزرگ ترین کمپانی تولید کننده نوشیدنی های خوش طعم در سراسر دنیا است و بیش از ۵۰ برند مختلف از آن منشعب شده اند. در همه جای دنیا این نوشیدنی حضور دارد و در کشورهای مختلف با نام های متفاوت عرضه می شود.

 

خط زمان موفقیت کوکاکولا

 

کوکاکولا، به فرهنگ های مختلف مردم در سراسر دنیا توجه بسیاری دارد و نوشیدنی های خود را بر اساس علاقه و فرهنگ آنها عرضه می کند. به همین دلیل است که محصولات این شرکت همه اقشار جامعه در همه جای دنیا را جذب خود کرده اند. این شرکت پس از این همه سال شهرت و موفقیت هرگز از کیفیت محصولاتش کم نکرده است و شاید دلیل پایداری و موفقیت طولانی مدت او نیز همین است.

 

منبع : salesconsultant

نوشته های اخیر

دسته بندی ها