.

معرفی کتاب اثر هاله‌ای از فیل رزنویگ

اخبار
معرفی کتاب اثر هاله‌ای از فیل رزنویگ12 شهریور 1401



اثر هاله‌ای (به انگلیسی: The Halo Effect) توسط فیل رزنویگ (به انگلیسی: Phil Rosenzweig) (پژوهشگر کسب‌وکار) نگاشته شده است. نویسنده در این کتاب به انتقاد از الگوهای شبه علمی و تجربی در توضیح دلایل موفقیت شرکت‌ها می‌پردازد. کتاب اثر هاله‌ای نخستین بار در ۶ فوریه سال ۲۰۰۷ منتشر شد. آقای رزنیوگ بر این باور است که حجم زیادی از محتوای مکتوب در حوزه کسب‌وکار ماهیت دقیق علمی ندارد و بنا بر تعریف ریچارد فاینمن در زمره علم محموله‌پرست‌گونه جای می‌گیرند.

در قسمت آغازین کتاب، نویسنده از مارک تواین می‌نویسد که: مارک تواین یک بار گفت: «همیشه درست کار کن. این بعضی از مردم را خشنود و بقیه را مبهوت خواهد کرد». هدف من کمی متفاوت است. امیدوارم این کتاب به جای خوشحالی و حیرت ، بحث را برانگیزد و سطح تفکر تجاری را بالا ببرد. امروزه بیش از بسیاری از برجسته‌ترین معلمان مدیریت، بر اساس ادعاهای تحقیق غیرقابل انکار، با اعتماد به نفس بسیار، وعده افشایِ اسرارِ دلیل شکست یک شرکت و موفقیت شرکت دیگر، و اینکه چگونه می‌توانید شرکت برتر شوید، را می‌دهند. البته با هیاهوی بسیار و کلی توهم، از نظر آماری و موارد دیگر. این متخصصان خود خوان توانایی ما را در تفکر انتقادی درباره ماهیت موفقیت در تجارت محو می‌کنند. مانند یک ویروس، این اشتباهات اساسی در تفکر بسیاری از مواردی را که می‌خوانیم، چه در مجلات تجاری برجسته، مجلات علمی یا پرفروش‌ترین کتاب‌های مدیریتی، آلوده می‌کنند. در میان این توهمات، اثر «Halo Effect» وجود دارد، گرایش کارشناسان به عملکرد مالی بالای یک شرکت موفق و سپس درخشش طلایی آن به تمام ویژگی‌های آن: استراتژی روشن، ارزش‌های قوی، رهبری درخشان و اجرای عالی. جلوه «Halo» به توهماتی اشاره می‌کند که ما را از درک عملکرد تجاری باز می‌دارد، و همچنین روش دقیق‌تری برای تفکر در مورد رهبری یک شرکت پیشنهاد می‌کند. این رویکرد با تمرکز بر انتخاب و اجرای استراتژیک، ضمن شناسایی خطر پذیری ذاتی هر دو اولویت هایی را که مدیران با آن روبرو هستند، روشن می‌کند.

معرفی کتاب اثر هاله‌ای از فیل رزنویگ
.